Dankjewel Anne voor je reactie. Ik ga maar op twee opmerkingen van jou in, want ik vind dat ik niet voor mijn beurt moet praten. Het is juist zo leuk dat je vragen stelt aan medelezers. Ik weet dat enkele mensen bezig zijn met het boek dus vandaar.
Wat de bidsprinkhaan betreft: het is een mythisch dier en zelfs een 'Hottentotse god', zoals we op p. 16 lezen. 'Een heraut van de voorspoed.' Vandaar dat de schrijver het dier op alle belangrijke momenten in het leven van Kupido Kakkerlak laat verschijnen. Verschijnt hij ook werkelijk? Het is de vraag. Mythe en realiteit lopen door elkaar. Iedereen zag dat de sprinkhaan was verdwenen. 'Misschien had hij er nooit gezeten. Alleen had iedereen hem met eigen ogen gezien. Hij had er wel gezeten (p. 16).'
Kupido Kakkerlak wordt zelf door de schrijver een soort bidsprinkhaantje genoemd. Hij lijkt er ook op wanneer hij zijn gebeden richt tot zijn 'beminde en hoog geagte Eerwaarde God'.
Wat het slot betreft. Dat kun je naar mijn gevoel dubbel interpreteren. Ik ben benieuwd naar de visie van andere lezers. Jij ziet er een soort hemelvaart in Anne. Ik zat ook in die richting te denken. Het lijkt op de hemelvaart van de profeet Elia in het Oude Testament. Zie 2 Koningen 2 vers 1:18. In dat verhaal vaart Elia in een wagen ten hemel. En misschien ken je het oude zondagsschoolliedje over de hemelvaart van Christus: 'Op een lichte wolkenwagen, werd de Heer van d'aard gedragen...'
Tot het eind van zijn boek maakt de schrijver gebruik van beelden uit verschillende werelden en laat hij mythe, profetie en werkelijkheid door elkaar heen lopen.
Daarnaast gebruikt hij veel beeld-en symbooltaal. Misschien iets teveel?
Willy
dinsdag 7 april 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten